Tänka på vid gitarrköp?
Jo, det e så att jag tänkte skaffa mig en elgitarr. Har hittills bara använd min pappas och trots mitt interesse för elgitarrer så känns det som om det är bättre att fråga först.
Vet inte hur aktiv sajten är men såg den i Undertakers beskrivning? signatur? så kanske någon kommer svara.
Vad ska man tänka på? Utbudet är enormt och jag vill hellre ja något billigare och enklare men bra.
#0: För det första så måste du veta lite vad för stil du spelar, vad för tekniker du använder och på så sätt försvinner antagligen ett par alternativ.
Sedan så beror det även på vad du vill ha. Vad för elgitarrer har du spelat på hittills och vad gillar du med dessa?
Om du har tur hittar du en musikbutik med större utbud där du kan få testa dig fram, men vissa butiker brukar inte ha allt för mycket hemma och beställer hellre.
Jag skulle råda dig att hitta en butik i din närhet som har lite olika modeller och märken så att du får testa lite olika elgitarrer med olika lösningar. Även om du då inte hittar något du gillar där så vet du antagligen mer vad du är ute efter.
Ett par serier som med modeller med rimliga priser som du annars kan ta och läsa på om:
- PRS SE
- Fender Stratocaster
- Ibanez RG
- Ibanez S
- (Yamaha har ganska så stort utbud, men jag har inte helt förtjust i hur det flesta av deras elgitarrer känns.)
- Redigerat 2022-05-09 12:11 av [Undertaker]
#1: Blev en Ibanez GRG121DX-BKF, priset kändes liksom lagom.
Har några frågar kring Squier som jag stötte på men kanske bör skapa en annan tråd för det?
#2: Det kan vi diskutera i en separat tråd. Jag kan fixa en åt varje märke som är lite större så kan man dela sina omdömen om modeller/märket där.